در مورد تغییر نام سمینار

به دعوت انجمن زنان ایرانی – کلن در رابطه با نام سمینار سراسری جلساتی در محل انجمن با شرکت فعال زنان عضو و زنان غیرعضو علاقمند به جنبش زنان برگزار گردید.
پس از بحث و بررسی مباحث کتبی و شفاهی که تاکنون از سوی دوستان مختلف در سمینار ها و صفحه های اینترنتی در رابطه با تغییر نام سمینار صورت گرفته است، در جلسه پایانی جمعبندی کوتاهی به شکل زیر دسته بندی گردید:

دلایل مخالفین تغییر نام سمینار :
کپی برداری از زنان غر ب
ایجاد یک امکان برای پوشاندن هموفوبی موجود در میان دگرجنسگرایان
حذف سیالیت گرایش جنسی
ناکافی بودن بحث اقناعی، تاکنون
غیردموکراتیک بودن رای گیری
تحمیل این نام به عده ای که خود را با این دو گرایش یا هویت تعریف نمی کنند
ایده آلیزه کردن همجنسگرایی
تفرقه در میان زنان
محدودکردن شرکت کنندگان به یک نگاه خاص
ایجاد این توهم که به دگرجنس گرایان و هم جنس گرایان، برابر برخورد می شود.
تعیین گرایش فمینیستی معین ( رادیکال ) برای جمع ناهمگون حاضر در سمینار


دلایل موافقین تغییر نام سمینار:
واژگونی در مفاهیم رایج
تابوشکنی
اعلام حضور همجنس گراها در جمع
انتقاد به سیاست سکسیستی دولتهای مردسالار
جلوگیری از تفرقه و دودستگی در میان زنان
مبارزه با پدرسالاری
افزایش اعتماد به نفس زنان درجهت علنی کردن گرایش وهویت جنسی خود
تلاش برای تغییر گفتمان رایج در رابطه با گرایش جنسی
تلاش برای به رسمیت شناخته شدن گرایشات و هویتهای جنسی خارج از نرم دگرجنسگرایی

با توجه به تمامی مباحث ما به جمعبندی زیر رسیدیم:

تغییر نام سمینار سراسری زنان اروپا در سال 2004 خود آغاز بحثی جدید بود در بین زنان ایرانی مقیم آلمان. شاید اگر این نام بدین شکل تغییر نمی یافت، مباحثی را نیز دامن نمی زد. یا لااقل بدینگونه جدی موضوع تفکر و تعمق دوستان واقع نمی شد. ما نیز در نشست کلن بار دیگر به گونه ای جمعی به این نام اندیشیدیم و به ارزیابی مجدد کلیه ایرادات و اشکالات وارده و همچنین محاسن آن پرداختیم.
از آنجائیکه تأثیر عملی تابوشکنی همجنسگرایی در جامعه ایران به طور عام و بر جنبش زنان ایران بطور خاص غیرقابل انکار و نقطه آغاز تفکر و بحث در مقولاتی همچون جنس، جنسیت، گونه گونی جنسی و غیره می باشد و از آنجا که بحث در باب گونه گونی جنسی بحثی جدید و بعضأ نا آشنا در جنبش زنان ایرانی است و طبیعتأ بحثی باز و ادامه دار. انجمن زنان ایرانی کلن در نشست خود نام زیر را برای سمینار سالانه زنان پیشنهاد نمود:
.
سمینار سالانه زنان ایرانی و تشکل های مستقل زنان
با حضور زنان همجنس گرا و دگرجنس گرا

. .

اصلاح نام سمینار به گونه ی ذکر شده با تأکید نمادین بر حضور زنان با گرایشات جنسی متفاوت آغاز حرکتی ست در راستای این تابوشکنی بی آنکه به طور مشخص درگیر بحث هویت جنسی و یا دگرجنسگرایی اجباری گردد.

استفاده مجدد از نام تشکل های مستقل زنان نیز اگر چه امروز شاید در بین جنبش زنان ایرانی خارج کشور موضوعیت سابق را نداشته باشد اما به عنوان حفظ یک دستاورد در جنبش زنان قابل ذکر است.
نکته قابل ذکر اینکه ما بر این عقیده نیستیم که اندیشیده هایمان نقطه پایانی است بر این بحث ها. تفکر و شک آغاز حرکتی است در مسیری که ما به آن گام نهاده ایم.


کلن ٢٠٠٨/٠٨/١٣